מגזין ״עולים לרשת״

ניוזלטר
פייסבוק
אלופות המדינה - גברים
 
קבוצה אלופהשנה
עירוני ברדוגו גרופ לוד2018
עירוני לוד2017
מרכז טניס רמלה2016
מרכז הטניס רמלה2015
הפועל עירו2014
מרכז טניס רמלה2013
אלופות המדינה - נשים
 
קבוצה אלופהשנה
מ.ט עירוני רעננה2018
הפועל טבעון2017
רמה״ש2016
הפועל טבעון2015
מרה"ט רמה"ש2014
מרה"ט רמה"ש2013
מרה"ט רמה"ש2012

שחקני הטניס חשופים רבות לפציעות בעקבות תנועות מהירות של המותניים. מה עושים? ד"ר יוני ירום, מומחה ברפואת ספורט ובפגיעות ספורט, עם התשובות

טניס, כמו כל ענף ספורט אחר, עלול להביא לפציעות רבות. אחת מהן, הנפוצה במיוחד בגילאי הנוער (13-18), היא פציעה באזור הגב התחתון.

על פניו, נראה הדבר מפתיע. בטניס נדרשת תזוזה רבה ומגוונת של הזרועות, השכמות וכתפיים- כולם בגב העליון. אזורים אלה אינם חסינים, כמובן, אך מדוע דווקא הגב התחתון הוא זה שמועד לפורענות?

"היום ניתן לראות טכניקות חדשות אשר נותנות דגש רב יותר לתנועות סיבוביות באזור המותניים- בעיקר בחבטות כף יד וגב יד", אומר ד"ר יוני ירום, מומחה ברפואת ספורט ובפגיעות ספורט.

"השחקנים של היום רוצים לקחת את הכדור מהר יותר והתנועה שלהם דינאמית עם הרבה סיבוביות במותניים. כך גם בהגשה- הסיבוב המותני נותן את העוצמה להגשות המהירות שרואים היום יותר ויותר".

נראה כי החבטות הדורשות תנועת מותניים רלוונטיות לכל שחקן באשר הוא, אז מדוע גיל הנוער מהווה את אחת מקבוצת הסיכון? לדברי ירום, "אזור הגב התחתון צריך לשאת בעומס. אצל הרבה ילדים המערכת השרירית עדיין לא מפותחת מספיק או לא חזקה דיו כדי להתמודד עם הנטל".

ספונדילוליזיס

לא, לא מדובר בטעות כתיב אלא בשמה של הבעיה הנקשרת עם תנועת קימור של הגב, יישורו ולבסוף סיבובו, בדיוק כמו שדורשות חבטות הטניס, בו בעיה זאת היא גם הנפוצה ביותר.

"ספונדילוליזיס מתבטאת בכאב באזור הגב התחתון, בעיקר בזמן מאמץ בתנועות ההגשה וכף היד. באי מתן טיפול הכאב יכול להופיע גם בעת מנוחה וללא הגבלת זמן", לדברי ירום. "רוב השחקנים נוטים להמשיך בפעילות שלחשיבתם אולי תעביר את הכאב, אך זה עלול דווקא להחמיר את הפגיעה המבנית והשרירית. חוסר טיפול בנזק מאמץ זה, עלול להביא לפגיעה מתמשכת ואף לפרישה מספורט".

אז מתי צריך להתחיל לדאוג?
"כאשר כאב הגב נמשך למעלה משבוע בזמן מאמץ, או מנוחה כמובן. במקרה כזה חשוב ללכת להיבדק ולא להזניח".

מה המבנה הפיזיולוגי המשותף לנפצעים?
"בדרך כלל שחקנים רזים וארוכים, או בעלי קצב גדילה מהיר".

מניעה. שם המשחק: הדרגתיות

עוד לפני שנגיע למצב בו יצוץ הכאב אפשר לעסוק במניעתו. ופה, מסתבר, שם המשחק הוא הדרגתיות, מסביר ירום: "מדרוג האימונים בצורה נכונה וזהירה, בעיקר אצל אלה שחשופים יותר לפציעות, עשוי למנוע את התחלת הכאב. חשוב לתכנן את האימונים ולא לערוך אימון קשה מאוד פיזית לאחר מנוחות ארוכות. אימוני הכושר צריכים גם הם להיות הדרגתיים וחשוב להקפיד לחזק בהם את הבטן והגב".

גם לאלה מכם שמתאמנים בקבוצה, נותן ירום טיפ: "כששחקנים צעירים שטרם התפתחו חובטים באותה הקבוצה עם שחקנים גדולים יותר פיזית, שגם מכים חזק יותר בכדור, הדבר עלול ליצור עומס גופני בעת החזרת הכדור, מה שעשוי ליצור בהמשך כאבים. מומלץ ששחקנים אשר שווים מהבחינה הפיזית יתאמנו יחד, ולא אחרת".

"בנוסף", מסכם ירום, "חשוב לשמור על תזונה מסודרת ועל מספר שעות שינה בלילה כדי להתאושש, וזאת משום שנמצא קשר בין חוסר שינה להופעת כאבים בגב".

ולסיום, כולנו תקווה שכאבי הגב לא יתקפו אף אחד מהשחקנים הצעירים, אך במקרה שכן, כדאי לדעת שהטיפולים מתמקדים לרוב בחיזוק האזור ופיזיותרפיה וגם בביצוע פעילות ספורטיבית שאינה מביאה לכאבים באזור.


* התכנים שבכתבה אינם בגדר עצה רפואית ואינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי וחוות דעת מקצועית.
השותפים שלנו


volvo
winner
bg_logo
calcalist
five
Wilson
Mey Eden
רב בריח -  רזולוציה גבוהה